Zombici ][ (C) Eriador 1996 ============================================================================== Uzivatelsky manual ============================================================================== Obsah 1. Co jsou to 'Zombici ]['? 1.1. To jste si vymysleli sami? 1.2. Proc 'Zombici'? 1.3. Proc ']['? 2. Co je ucelem hry? 3. Jak to mam spustit? 3.1. Proc nejsou slyset zadne zvuky? 4. Na co je dobre to menu? 5. Jee, krajinka a spousta veci...!? 5.1. Ta krajinka je jenom pro efekt? 5.2. Proc vypadaji jednotlivi zombici ruzne? 5.3. A co ty ostatni veci? 6. Muze hrat najednou vice hracu? 7. Co je to Eriador? 7.1. Kdo vsechno je clenem te vasi slavne tlupy? 7.2. Je mozne vas nejak kontaktovat? 8. Kde se da sehnat plna verze 'Zombiku ]['? ============================================================================== 1. Co jsou to 'Zombici ]['? Zombici jsou skorologicka hra. Puvodne jsme si mysleli, ze to bude hra logicka, ale na to je potreba mozku pri hre prilis nizka. Jine kategorie her (dungeon, adventure nebo 3D akcni) naprosto nepripadaji v uvahu, protoze Zombici se neodehravaji v podzemi, vzajemne nekomunikuji, neumi pouzivat predmety a pohybuji se pouze v rovine. ------------------------------------------------------------------------------ 1.1. To jste si vymysleli sami? Ne. =( Uplny original existoval na pocatku 80.let na salovych pocitacich v dobach, kdy bylo na tahy skoro vsechno. Fungoval pochopitelne jen v textovem rezimu: hrac byl '*', zombici '+', normalni hraci pole '.' a diry 'O'. Kdo byl jejim autorem bohuzel nevime. ------------------------------------------------------------------------------ 1.2. Proc 'Zombici'? Nejsme si jisti. Nasim jedinym duvodem pri volbe nazvu byl fakt, ze se tak jmenoval uz original. PROC se tak jmenoval, to nam neni zcela jasne. Duvodem je zrejme to, ze nepratele ('+') se pohybovali dost prihlouple a pripominali tak klasicke zombie z podradnych filmu. ------------------------------------------------------------------------------ 1.3. Proc ']['? '][' znazornuje rimskou dvojku. =) A dve proto, ze uz existuje verze jedna. Napsali jsme ji v roce 1992 a krome toho, ze je v grafice 640x480/16, se od 'textoveho' originalu temer nelisi: obsahuje jeden typ zombika, diry a hrat muze jen jeden hrac. Existuji take verze 1.5 a 1.6, ktere se lisi lehce vylepsenou grafikou. ============================================================================== 2. Co je ucelem hry? Ucelem hry je zlikvidovat zombiky. Neni to ale zase tak jednoduche, protoze hrac ma temer stejne schopnosti, jako zombici. Stejne, jak muze hrac zlikvidovat zombika, muze i zombik zlikvidovat hrace. Hra probiha na tahy, takze postavicky jsou na tom priblizne stejne, jako pesaci pri hre sachy s tim rozdilem, ze zombi i hraci mohou tahnou vsemi smery. ============================================================================== 3. Jak to mam spustit? 'Zombici ][' byli napsani pro DOS a tam je spusteni docela jednoduche. Staci spustit program 'zombi2.exe'. Pokud chcete pouzit jine zvukove zarizeni (blaster) nabo zmenit jeho nastaveni, spustte nejprve program 'setup.exe'. Jeste muze byt nekterym lidem mile, ze pri spusteni s jakymkoliv parametrem (napr. 'zombi2 blablabla'), se vynechava uvodni logo a primo nabehne menu. 'Zombici ][' funguji i pod Windows 3.1x a Windows 95, ale pouze v celobrazovkovem rezimu. Spoustet je v okne vrele nedoporucujeme. ------------------------------------------------------------------------------ 3.1. Proc nejsou slyset zadne zvuky? Nastaveni zvukove karty je ulozeno v souboru 'zombici.cfg'. Pokud soubor neexistuje nebo je porusen, nebude se ozyvat vubec nic. Pokud chcete slyset alespon pipani ze speakera nebo mate zvukovou kartu kompatibilni se SoundBlasterem, muzete k nastaveni pouzit program 'setup.exe'. (Majitelum Gravise se omlouvame, ale bohuzel nikdo v nasem okoli tuto zvukovou kartu nevlastni, takze neni kde testovat.) 'Setup.exe' nabizi predvolene hodnoty ziskane z promenne DOSu BLASTER, takze pokud mate tyto hodnoty spravne uvedeny v souboru 'autoexec.bat', staci je pouze odbouchat Enterem. Pokud prednastavene hodnoty nesouhlasi, vyberte v menu spravne hodnoty. 'Setup.exe' uklada '.cfg' v aktualnim adresari. V pripade, ze je do aktualniho adresare znemoznen zapis, pokusi se ho ulozit do korenoveho adresare na disku C:\. Hra pri spusteni nejprve kontroluje existenci souboru 'zombici.cfg' v aktualnim adresari, a pokud ho nenajde, hleda ho v korenu C:\. Muze se tedy stat, ze v adresari s hrou mate ulozen nespravny '.cfg', ktery neni mozne 'setupem' prepsat, ale hra ho presto vzdy nacita misto spravneho '.cfg' z disku C:\. Pak muzete bud zmenit prava k zapisu do adresare, kde je hra ulozena, nebo (pokud to neni mozne) hru prekopirovat nekam jinam, kde je mozne volne zapisovat. Pokud se ani pak z vasi zvukove karty nic neozve, neni zrejme dost kompatibilni se SoundBlasterem, nebo je nastavena v jinem modu (napr. Windows Sound System). Mimochodem, vite jiste, ze je vystup ze zvukove karty pripojen k reproduktorum? =) ============================================================================== 4. Na co je dobre to menu? Menu byvaji docela uzitecna a toto neni vyjimkou. Jistym omezenim je fakt, ze vetsinu funkci lze vyvolat pouze mysi, ale i nemajetni uzivatele bez mysi (existuji jeste?) mohou pomoci klavesnice pouzit dve zakladni funkce: Start hry - Enter Konec - Esc Pro mysizovane uzivatele je pripraveno sest klikatelnych ikon: Start -startovni praporek Pokud je startovni menu uz zapnuto, spusti se hra s aktivovanymi hraci a parametry, v opacnem pripade se startovni menu objevi v dolni casti obrazovky. Ve startovnim menu je mozne nastavit radu veci: Pristupove heslo Zapnout nebo vypnout pouziti hesla je mozne kliknutim na ikonku teleportu (modrobila hvezda). Heslo je mozne zapsat do textboxu po kliknuti. Proti sobe Pokud je zapnuto, mohou se hraci ve hre vzajemne zabijet a krast si tak ziskane body. Pokud je vypnuto, je mozne zabit spoluhrace jen tim, ze se na nej nekdo jiny teleportuje, ale pri 'spolupracovnim' modu za to neziska zadne body. Hraci Hrace je mozne zapnout nebo vypnout klinutim na jeho ikonku, v textboxu je mozne zmenit jmeno a kliknutim na ikonku s kurzorovymi sipkami je mozne zmenit nastaveni klaves. (default nastaveni jsou kurzorove sipky) Uvodni titulky Umoznuje zvolit, jestli se pri startu levelu maji vypisovat vseobecne informace (jmeno levelu, autor a heslo). Pokud uz hesla znate, muzete vypis pro urychleni vypnout. Prubezne poradi Umoznuje zapnout a vypnout vypis vysledku a prubezneho poradi po ukonceni levelu. Mikroanimace Je mozne vybrat, jestli se ve hre behem hracova rozhodovani maji postavicky a nektere predmety animovat nebo ne. Pokud jsou mikroanimace zapnuty, trochu se prodluzuje doba reakce na stisk klaves pro pohyb. Hlavicka Povoli nabo zakaze vykreslovani hlavicky se jmenem a body hrace, ktery je prave na tahu. Sin slavy -kral Vypise devet nejlepsich vysledku historie a nejlepsi vysledek minule hry. Help -otaznik Vypisuje hruby navod a informace o typech terenu. Autori -logo Eriadoru Vypise prehled zasluh jednotlivych autoru. Galerie zombiku -zaramovany zombik Objevi se vsichni existujici zombici a kliknutim na kterehokoliv z nich se vypise jeho charakteristika. Konec -svitici EXIT Bez dalsich varovani ukonci cely program. Nastaveni menu a tabulka nejlepsich vysledku se pri ukonceni hry ukladaji na disk, takze pri dalsim spusteni by vsechno melo byt tak, jak jste to zanechali. (Pokud neni znemoznen zapis do aktualniho adresare.) ============================================================================== 5. Jee, krajinka a spousta veci...!? Oproti puvodnim 'Zombikum' vypada 'dvojka' lepe, ale na prvni pohled trochu neprehledne, takze je vhodne vysvetlit, co je co. Kulati, vysmati a do cervena ladeni chlapici jsou postavy ovladane hraci. Modri a zubati jsou zombici. Ostatni predmety povalujici se po krajine jsou bonusy nebo nastrahy. Pro zmeneni nekterych parametru z menu je ve hre mozno pouzit tyto chmaty: Esc predcasne ukonceni hry (hromadna sebevrazda hracu) ALT+I zapnuti/vypnuti vykreslovani titulku uvadejicich do levelu ALT+O zapnuti/vypnuti vypisovani vysledku pri ukonceni levelu ALT+A zapnuti/vypnuti mikroanimaci ALT+H zapnuti/vypnuti hlavicky ------------------------------------------------------------------------------ 5.1. Ta krajinka je jenom pro efekt? Ne. (Ale vypada to docela dobre, ne?) Ruzne typy povrchu maji ruzne vlastnosti, ktere je pri hre treba brat v uvahu. Trava a hlina Zakladni povrch. Nema zadne vedlejsi ucinky. Pisek Chuze v pisku je trochu namahavejsi, takze postava, ktera vstoupi na pisecne pole v pristim tahu zustava stat na miste. (stop 1 kolo) Melka voda Brodeni se ve vode poradne zpomaluje, takze osoba, ktera vstoupi do vody, se v nasledujicich dvou tazich nemuze pohnout. (stop 2 kola) ------------------------------------------------------------------------------ 5.2. Proc vypadaji jednotlivi zombici ruzne? Nejen ze ruzne vypadaji, ale take se ruzne chovaji. Klasik - dve oci, dva zuby, zadne zvlastni znameni Stale miri nejkratsim smerem k nejblizsimu hraci na dohled. Prekazky nabo diry jakoby nevidel, a tak casto do neceho narazi, nebo se nekam vrha. Hlodavec - se zajecim chrupem Vzdy se riti k nejblizsimu hraci, ale na rozdil od Klasika dokaze obejit osamocene kameny. Pimpa - s vyplazenym jazykem Jako Hlodavec obchazi osamocene prekazky a navic castecne odhaduje pohyb hrace v dalsich tazich. Ospalec - s privrenyma ocima Kontroluje si cestu nejkratsim smerem k hraci pet policek dopredu, takze dokaze obejit i dost velke prekazky. Trpaslik - prihlouply vyraz ve tvari Kontroluje si pet policek smerem k hraci a navic v pripade hroziciho sezrani zacne couvat. Tezko zlikvidovatelny. UV filtr - s kulatymi cernymi brylemi Hleda si cestu pet poli dopredu. Vidi skutecnou pozici hrace i tehdy, kdy je hrac neviditelny. Halogen - misto oci reflektory Hleda si cestu deset poli dopredu. Vidi skutecnou pozici hrace i tehdy, kdy je hrac neviditelny. Bono - elegantni cerne bryle Vyhledava si cestu na deset policek smerem k hraci a odhaduje jeho pozici do budoucna. Pankac - prima zeleny uces Vyhledava si cestu na deset policek smerem k hraci a odhaduje jeho pozici do budoucna. V tisni zacina ustupovat. Spirala - misto oci pruziny Dokaze najit cestu i pres polovinu mapy ve slozitem terenu. Bludnik - s bludistovym vzorem misto vlasu Pokud k hraci vede nejaka cesta, Bludnik ji najde. Navic dokaze odhalit i neviditelneho hrace. Lezec - s maskovacimi pruhy Miri stale smerem k hraci a nezabrani mu v tom ani kameny nebo stromy, protoze je dokaze za cenu urciteho zdrzeni prelezt. Pirat - jednooky Ve vode je jako doma, takze na melcine se nezdrzi a v hluboke vode dokaze pomalu plavat. Vodnik - s supinami, vetsinu casu je zeleny Vodomilny tvor, ktery se ve vode pohybuje stejne rychle jako po trave. Pokud se ale zdrzi na pevnine, muze podlehnout otrave. Cernoch - o neco tmavejsi Je to jeden ze specialistu pro boj na pousti, takze se v pisku pohybuje bez zdrzeni. Vyhledava si cestu pet poli dopredu. Arab - tmavy chlapik s kapesnikem na hlave Nezbrzduje ho pisek a hleda si cestu deset poli dopredu. Sultan - tmavy chlapik s cervenym rucnikem na hlave Krome toho, ze nebrzdi v pisku a dokaze najit cestu pres polovinu mapy, odhali i skutecnou pozici neviditelneho hrace. Deda Mraz - cervena kapuce s bilym lemovanim Jeden ze zimnich zombiku, kteri neklouzou na lede. Cestu hleda o deset poli dopredu. Lyzar - zmijovka a lyzarske bryle Druhy zimni zombik, ktery hleda cestu jen pet poli dopredu. Zato je schopen z kopce najednou urazit tri pole behem jednoho tahu. Demon - cely cerny Permanentne je nadopovany turbem a vznasenim. Kdo utece, vyhraje. ------------------------------------------------------------------------------ 5.3. A co ty ostatni veci? Krome hracu a zombiku jsou po krajince rozptyleny i dalsi objekty. Nektere z nich jsou prospesne, zatimco jine spise prekazeji. Vsechny lze zaradit do nektere ze dvou kategorii: aktivni objekty a veci pro sebrani. Aktivni objekty Teleport - rotujici hvezda Toho, kdo do nej vstoupi, prenese na 'sve' cilove misto. Cilova pozice muze byt nastavena kamkoliv, takze si davejte pozor, ale vetsinou je teleport spise prospesny. Mrize - blikajici mriz Jejim zakladnim ukolem je prekazet. Kazda mriz ma vsak nekde na mape svuj spinac, kterym je mozne ji vypnout nebo znovu zapnout. Ten muze byt viditelne oznaceny, ale take muze byt uplne nenapadny. Pokud dojde k zapnuti mrize v okamziku, kdy na jejim poli nekdo stoji, je dotycny zlikvidovan. Mriz se vyskytuje se ve ctyrech mutacich, ktere se ovsem v nekterych vlastnostech lisi: modra - postava na ni nemuze vstoupit a zapinani/vypinani funguje jako u jakekoliv lampy (prepinac) zelena - postava na ni nemuze vstoupit a spinacem je mozne ji vypnout, ale po peti tazich se automaticky sama zapne cervena - je do ni mozne vstoupit, ale pouze za cenu smrti, vypinani a zapinani funguje na prepinac zluta - stejne jako cervena mriz zabiji, ale pet tahu po vypnuti se sama automaticky zapne Pasivni objekty Pro vsechny plati, ze po sebrani vice stejnych efektu po sobe se jejich ucinek nenasobi, ale pouze prodluzuje. Neviditelnost - oko Postava, ktera oko sebere, jednoduse na 15 tahu zmizi. Nektere zombiky to dost zmate, jini budou jen lehce prekvapeni, ale najdou se i borci, kteri to prokouknou. =) Turbo - koleckova brusle Nasledujich 15 kol se postava pohybuje dvojnasobnou rychlosti (t.j. dva tahy za kolo) Otrava - muchomurka Neopatrna postava, ktera muchomurku zkonzumuje, zezelena a pokud do 15 tahu nenajde protilek, podlehne otrave. Protilek - kvetinka Jediny zpusob, jak prezit konzumaci muchomurky. Vznaseni - oblacek V dalsich 15 tazich se postava vznasi nad terenem, takze nikde nebrzdi, nemuze nikam spadnout, ale nemuze vstoupit na policka s prekazkami. Zmrazeni - nanuk Brat nanuk neni prilis vyhodne, protoze postavu na 5 kol zmrazi. Pokud ovsem na nanuk nalakate zombika... Zmrazeni II - zmrzlina Zmrzlina ma oproti nanuku spoustu vyhod, protoze nezmrazi toho, kdo ji sebral, ale postavy v blizkem okoli. Po 5 kolech ovsem rozmrznou. (Pokud s nimi mezi tim neprovedete neco oskliveho.) Stit - stit Dalsich 15 tahu ma postava kolem sebe stit, ktery kazdeho, ktery se priblizi na mene nez 1 pole, sezehne. Prima vec. Mince - 1, 2, 3 Nemaji zadnou specialni funkci, pouze pridavaji odpovidajici pocet bodu. ============================================================================== 6. Muze hrat najednou vice hracu? Najednou muze hrat nejvyse osm hracu a to pouze na jednom pocitaci. Hra nepodporuje ani seriovy kabel, ani modem, ani IPX. Myslime si, ze by to bylo zbytecne, protoze hraci by stejne museli navzajem cekat, az hrac na rade provede tah. ============================================================================== 7. Co je to Eriador? a) Zeme mezi Mlznymi horami a Modrymi horami, kde lezelo Arnorske kralovstvi a take hobiti Kraj. (viz J.R.R.Tolkien: Silmarillion) b) Velice volne seskupeni nekolika lidi, kteri se obcas pokousi napsat neco, co lze vydavat za hudbu nebo pocitacovou hru. ------------------------------------------------------------------------------ 7.1. Kdo vsechno je clenem te vasi slavne tlupy? Clenem je kazdy, kdo se za clena povazuje, nebo koho za clena povazuje nektery jiny clen. =) Momentalne lze za cleny povazovat tyto osoby: Gunny (*1975) samozvany vudce, ideovy puvodce vsech "projektu" Pascal, C++, grafika, hudba (ehm..) Grumpfh (pravdepodobne znamejsi jako Ulfi) (*1975) spoluscenarista, spoluprogramator a takygrafik Pascal, ASM, C++, grafika Rongi (*1975) specialista na 3D krychle (zatim nepouzito), zombikovskou inteligenci a optimalizovane algoritmy C, C++, ASM, Pascal, Smalltalk, Fortran, Ada, Basic, Prolog,... =) Dave (nebo Dave B.) (*1976) jediny, kdo ma alespon pribliznou predstavu, jak funguje zvukova karta Pascal, ASM Rory (*1974) autor skveleho grafickeho formatu EPF (zatim nezverejneny) v plne praci na Bublinach C++, Pascal ------------------------------------------------------------------------------ 7.2. Je mozne vas nejak kontaktovat? Samozrejme. Prijimame jakekoliv podnete navrhy nebo pripominky a radi si precteme i jakykoliv (i nemistny =) projev chvaly. snail-mail (neboli stara dobra posta) Eriador Kratka 988 735 41 Petrvald Czech Republic WWW http://www.vsb.cz/~l93478 e-mail l93478@vsb.cz (Gunny) l93729@vsb.cz (Grumpfh) ============================================================================== 8. Kde se da sehnat plna verze 'Zombiku ]['? Samozrejme. Tato verze je volne siritelna, ale obsahuje pouze deset levelu. Kdo ma zajem o plnou verzi, ve ktere je levelu padesat a je doplnena o editor, muze si ji objednat telefonem, faxem nebo postou u firmy Common Sense. V pripade, ze ma pristup k internetu, muze vyuzit i vyse uvedene mailove adresy. Cena plne verze 'Zombiku ][' je 100,- Kc (vcetne 1 diskety 3"1/2 a postovneho). 'Zombiky ][' obdrzite na dobirku. Common Sense Na J¡zd rne 20 Ostrava 702 00 Czech Republic Europe Telefon/Fax (069) 662 71 44 ============================================================================== (W)ritten by Gunny of Eriador 07-10-1996